پنجشنبه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ ۲۰:۵۶ ۱۰۷۷
طبقه بندی: آرشیو
چچ

عملکرد تاریخی «کزغال» در سال 1401

بالاترین آمار تولید و فروش زغال سنگ ایران در شرکت زغال سنگ پروده طبس به ثبت رسید.

عملکرد تاریخی «کزغال» در سال 1401

نماد شرکت زغال سنگ پروده طبس طی 9 سال گذشته در بین بزرگان صنعت و معدن ایران، به عنوان بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور درخشیده است و خدمات ارزنده این شرکت طی این سالها منجر به تأمین بخش عمده نیاز شرکت های بزرگ صنعتی ایران نظیر ذوب آهن اصفهان شده است.

این عملکرد درخشان، در سال 1401 با ثبت رکوردهای جدید در تاریخ معدنکاری ایران همراه شد؛ به طوری که این شرکت موفق شد با تولید بیش از 1،909،000 تن زغال سنگ خام و به تبع آن تولید 702،000 تن کنسانتره زغال سنگ کک شو، ضمن شکستن سقف های قبلی آماری خود در این بخش ها، شاخص های جدیدی در حوزه استخراج و تولید این ماده معدنی در ایران به ثبت رساند.

اهمیت رکوردهای «کزغال» در کنار توجه به ظرفیت های ایجاد شده کک سازی ایران و نیاز این صنعت به کنسانتره زغال سنگ، بیشتر مشخص می شود. باید توجه داشت، در حال حاضر حدود 3500 هزارتن ظرفیت کک سازی در کشور ایجاد شده که تأمین خوراک آنها مستلزم تولید سالیانه حدود 5 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ کک شو است. این در حالی است که بر اساس آمار انجمن زغال سنگ ایران، در سال 1401 مجموع تولید کنسانتره زغال سنگ کشور 1،822،000 تن بوده که 61% این میزان در حوضه زغالی طبس تولید شده است.

نگاهی به این آمار و رکوردهای تولید کزغال در سال گذشته، جایگاه شرکت زغال سنگ پروده طبس در تولید ملی این محصول را به خوبی آشکار می کند و نشان می دهد بیش از 63% درصد تولید کنسانتره حوضه طبس متعلق به کزغال است که معادل سهم 5/38 درصدی این شرکت از سبد تولید ملی این محصول در سال 1401 است.

بر همین اساس، استخراج زغال سنگ کک شوی خام کشور در سال 1401 معادل 4،142،000 تن بوده که 66% این استخراج در حوضه زغالی طبس تحقق یافته و شرکت زغال سنگ پروده طبس با توجه به میزان استخراج زغال سنگ خام سال 1401، حدود 70% سهم استخراج منطقه و بیش از 46% سهم ملی این میزان استخراج را به خود اختصاص داده است.

با اطلاع از این مهم که شرکت زغال سنگ پروده طبس صرفاً حدود 5% از کل ذخیره منطقه پروده طبس را در اختیار دارد و با احتساب ماده معدنی قابل استخراج، این رقم به 5/3% کاهش می یابد، سهم کزغال از تولید ملی و منطقه ای زغال سنگ کاملاً پررنگ بوده و نقش و جایگاه این مجموعه در زنجیره تولید زغال سنگ، کک و فولاد کوره بلند ایران را به خوبی تبیین می کند.

همه این توضیحات و عوامل نشان دهنده این واقعیت است که شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان یک واحد برتر معدنی و بنگاه تأثیرگذار اقتصادی در منطقه، استان و کشور و تأمین کننده عمده نیاز کک سازی های ایران، بویژه ذوب آهن اصفهان، علاوه بر تثبیت وجایگاه خود در زنجیره تولید ملی، به عنوان یک بنگاه تولیدی در شرایط سخت اقتصادی، چرخه تولید را حفظ نموده و با تثبیت و حتی توسعه اشتغال پایدار، امنیت اجتماعی و رونق اقتصادی را موجب شده است.

رمضان کریتی ثانی با اشاره به ثبت رکوردهای تاریخی «کزغال» در پایان سال 1401، بیان داشت: ثبت رکوردهای تاریخی در تولید و فروش این شرکت نتیجه برنامه ریزی مداوم و جلوگیری از افت یا توقف تولید در فصول مختلف سال بود. آماری که به ثبت آنها اکتفا نمی کنیم و برای بهبود هرچه بیشتر فعالیت های خود، برنامه های ویژه ای را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرعامل شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس در خصوص برنامه های شرکت برای توسعه فعالیت ها در سال 1402، بیان داشت: در سال جدید پروژه خریداری تجهیزات ست دوم لانگوال با هدف جلوگیری از توقف استخراج در دوره های اورهال تجهیزات و به تبع آن استمرار تولید در حال اجرا است.

وی افزود: همچنین پروژه طرح توسعه اکتشاف تکمیلی، طراحی، تجهیز، آماده سازی و استخراج ذخایر بلوک 6 پروده 4 و محدوده های همجوار با هدف افزایش تولید زغال سنگ کک شو را آغاز کرده ایم که در حال حاضر کارگزار اجرای مناقصه بین المللی مشخص شده و انتخاب مشاور معتبر بین المللی برای این پروژه از طریق مناقصه مذکور در حال پیگیری است.

کریتی ثانی درخصوص اهمیت اجرای این پروژه گفت: طی سال های گذشته تولید زغال سنگ کشور کمتر از نیاز کارخانه های کک سازی بوده است و این موضوع باعث شده تا بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود از این رو اجرای طرح های توسعه می تواند بخش زیادی از نیاز وارداتی کشور را مرتفع کند و یک اقدام اساسی در تکمیل زنجیره تولید زغال سنگ کشور محسوب شود.

مدیرعامل «کزغال» خاطر نشان کرد: طبیعتا پیشبرد برنامه های از این دست به عنوان یک گام استراتژیک در توسعه صنعتی و صنایع معدنی در ایران شناخته می شود و از این رو توجه ویژه نهادهای بالادستی برای تسهیل در تأمین سرمایه مورد نیاز را می طلبد.

کریتی ثانی با اشاره به نگاه ویژه شرکت در بومی سازی فعالیت ها و استفاده از دانش فنی بومی برای پیشبرد اهداف مشخص شده، گفت: افتخار ما این است که تمامی مراحل عملیات پیشروی و استخراج مکانیزه و فرآوری زغال در شرکت زغال سنگ پروده طبس با توان، تخصص و مهارت نیروی انسانی و دانش داخلی در حال انجام است و همچنین به منظور کاهش وابستگی و صرفه جویی ارزی، بومی سازی برخی قطعات و تجهیزات با همکاری شرکت های توانمند داخلی به صورت مستمر در حال انجام است.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص تداوم روند سودسازی شرکت، بیان داشت: به منظور تداوم رشد درآمد و سود سازی شرکت، مدیریت کاهش هزینه بهای تمام شده، در دستور کار شرکت قرار دارد. از جمله اقدامات در این خصوص کاهش دوره وصول مطالبات، برنامه ریزی درست و خرید به موقع تجهیزات و لوازم فنی مورد نیاز شرکت، استفاده حداکثری از ظرفیت کارخانه و افزایش تناژ تولید و فروش، بهره برداری از معادن جدید، شناسایی و فروش به مشتریان جدید بوده که این شرایط بهبود و افزایش یافته و باتوجه به مجوز اخذ شده و پیگیری های صورت گرفته، پیش بینی می شود، در ماههای آتی صادرات صورت پذیرد.

شرکت زغال سنگ پروده طبس با هدف بهره برداری از ذخایر بهشت زغال سنگ ایران، در سال 1386 با شماره 653 به ثبت رسید تا به عنوان اولین بهره بردار تمام مکانیزه زغال سنگ کشور، فعالیت خود را در منطقه پروده طبس به عنوان بزرگترین ناحیه زغال سنگ کک شوی کشور آغاز نماید. ظرفیت تولید سالانه فاز اول بهره برداری 5/1 میلیون تن زغال سنگ خام از محدوده معدن شماره یک پروده است تا پس از فرآوری با دو روش محیط سنگین و فلوتاسیون ستونی در کارخانه زغالشویی این شرکت به عنوان بزرگترین کارخانه زغالشویی ایران با خوراک دهی 300 تن بر ساعت، 750،000 تن کنسانتره زغالسنگ کک شو تولید شود.

عملیات بهره برداری از معدن و استخراج ذخایر زغالی معادن مرکزی و شماره یک منطقه پروده از سال 1387 آغاز شد. این شرکت در طول مدت فعالیت خود، تاکنون موفق به انجام بیش از 75 کیلومتر حفریات معدنی زیرزمینی، استخراج 14 میلیون تن زغال سنگ خام از مسیرهای پیشروی، 9 کارگاه مکانیزه لانگوال و کارگاه های نیمه مکانیزه و سنتی و تولید 6 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ در کارخانه زغالشویی شده است.

قابل ذکر است شرکت زغال سنگ پروده طبس از اواخر سال 1399 با نماد بورسی کزغال وارد بازار سرمایه شد تا فصل جدیدی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی منطقه را شکل دهد و شرکت سرمایه گذاری صدرتأمین، سهام دار عمده شرکت زغال سنگ پروده طبس می باشد.

آدرس کوتاه شده: