چچ

معرفی شرکت

شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان بزرگترین واحد معدنی منطقه و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور، در توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی، معدنی، عمرانی، آموزشی، درمانی، فرهنگی و ورزشی شهرستان و استان کاملاً تأثیرگذار بوده و علاوه بر ایجاد حدود 2500 فرصت اشتغال پایدار که توسعه و امنیت اجتماعی را به دنبال دارد، خدمات شایسته ای در حوزه های فوق نیز از طریق مسئولیت های اجتماعی به انجام رسانده است.

حوضه زغالدار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی 75/2 میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می گردد. ناحیه پروده با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱/۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران است.

خلاصه وضعیت ذخایر زغال سنگ طبس :

ردیف

نام منطقه

ذخیره اکتشاف شده

(میلیون تن)

ذخیره تخمینی

(میلیون تن)

نوع زغال سنگ

1

پروده

1100

2000

کک شو

2

مزینو

1400

3000

حرارتی (آنتراسیت)

3

نای بند

250

350

کک شو

4

آبدوغی

20

500

حرارتی (آنتراسیت)

پس از انجام مطالعات امکان پذیری استخراج مکانیزه ناحیه پروده و اجرای عملیات فاز یک تجهیز معدن زغال سنگ پروده توسط کنسرسیوم ایریتک-ایراسکو، نهایتاً این فاز با ظرفیت تولید سالانه 5/1میلیون تن زغال سنگ خام و ۷۵۰،۰۰۰ تن کنسانتره، به روش جبهه کار طولانی در پروده یک از سال ۱۳۸۶توسط شرکت زغال سنگ پروده طبس مورد بهره برداری قرار گرفت. همزمان با اجرای طرح مذکور، بزرگترین کارخانه زغالشویی ایران نیز در جوار معدن با مساحت ۵،۶۲۰ متر مربع و با ظرفیت ۳۰۰ تن بر ساعت احداث و همگام با آغاز استخراج زیرزمین، فرآوری زغال سنگ خام را با دو روش واسطه سنگین و فلوتاسیون ستونی در این کارخانه عملیاتی گردید. در سند چشم انداز توسعه کشور، صنعت فولاد به عنوان تأمین کننده نیاز اولیه کلیه صنایع کشور و لازمه هر نوع فعالیت عمرانی محسوب گردیده است. با توجه به اینکه سنگ آهن در فرایند کوره بلند و در مجاورت کک زغال سنگ تبدیل به آهن می گردد، بنابراین اهمیت جایگاه زغال سنگ به عنوان ماده اولیه موردنیاز این صنعت مادر به خوبی مشهود می گردد. شرکت زغال سنگ پروده طبس با هدف بهره برداری از ذخایر بهشت زغال سنگ ایران، در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید تا به عنوان اولین بهره بردار مکانیزه زغال سنگ کشور، فعالیت خود را آغاز نماید.

شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان بزرگترین واحد معدنی منطقه و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور، در توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی، معدنی، عمرانی، آموزشی، درمانی، فرهنگی و ورزشی شهرستان و استان کاملاً تأثیرگذار بوده و علاوه بر ایجاد حدود 2500 فرصت اشتغال پایدار که توسعه و امنیت اجتماعی را به دنبال دارد، خدمات شایسته ای در حوزه های فوق نیز از طریق مسئولیت های اجتماعی به انجام رسانده است.

شرکت زغال سنگ پروده طبس حدود 70% تولید منطقه ای و حدود 40% تولید ملی زغال سنگ را به خود اختصاص داده و به تنهایی بخش عمده نیاز باتری های کک سازی کشور و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به عنوان قطب فولادسازی کشور، را تأمین می نماید.

اخذ گواهینامه های ISO9001:2015 مدیریت کیفیت، ISO14001:2015 محیط زیست، ISO45001:2018 ایمنی، بهداشت و محیط زیست و ISO31000:2018 مدیریت ریسک، بهره بردار نمونه معادن زیرزمین کشور سال۱۳۹۱، نشان دو ستاره تلاش گران ارزیابی بهره وری سال ۱۳۹۶، کارآفرین نمونه سال ۱۳۸۹، واحد برتر HSE سال ۱۳۸۷، واحد نمونه صنایع و معادن یزد سال ۱۳۸۷، واحد نمونه معدنی کشور در سال ۱۳۹۳، کارفرمای برتر استانی سال ۹۶ در بحث تأمین اجتماعی، واحد برتر فرهنگی و ورزشی استان در چهار دوره متوالی، بهره بردار نمونه معدنی سال ۱۳۸۵، صنعت سبز کشوری سال 1396 و صنعت سبز استان سال 1397 و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ در هفت سال متوالی (1399-1393) بخشی از افتخارات این شرکت در عمر کوتاه فعالیت خود می باشد. شرکت زغال سنگ پروده طبس در طول حدود 13 سال فعالیت معدنکاری مکانیزه، با انجام بیش از 65 کیلومتر حفریات زیرزمینی و استخراج موفق 8 کارگاه لانگوال، تا پایان سال 1399 بالغ بر 10.500.000 تن زغال سنگ خام و حدود 5.000.000 تن کنسانتره تولید نموده است.

روند تغییرات مالکیتی

فرایند اکتشاف ذخایر زغالی طبس از سال 1355 تحت عنوان "واحد اکتشافی طبس" توسط ذوب آهن اصفهان آغاز گردید. با تکمیل بخشی از اطلاعات اکتشافی، واحد مذکور در سال 1369 به "مجتمع اکتشافی معدنی طبس" تغییر نام یافت و با هدف تداوم عملیات اکتشاف، انجام مطالعات فنی و اقتصادی و طراحی معدنی، ادامه کار ناحیه زغالی طبس را عهده دار گردید. با اتمام فاز مطالعات فنی و اقتصادی و طراحی مقدماتی و با سرمایه گذاری دولت، مجتمع مذکور در سال 1377 به "طرح تجهیز معادن زغال سنگ طبس" تغییر نام یافت و مأموریت طراحی، ساخت و تجهیز معادن زغال سنگ یک و مرکزی منطقه پروده یک طبس با هدف تولید 1.5 میلیون تن زغال سنگ خام و 750هزارتن کنسانتره زغال سنگ کک شو را عهده دار شد. کارفرمای این طرح شرکت ملی فولاد ایران و پیمانکار طرح کنسرسیوم ایریتک-ایراسکو بود. با اتمام فاز تجهیز در سال 1386، طرح دولتی مذکور به "واحد زغال سنگ طبس" تغییر نام یافت تا فاز بهره برداری معدن را آغاز کند. برای پیشبرد هرچه سریعتر عملیات بهره برداری، کار ثبت شرکت به سرعت پیگیری و نهایتاً "شرکت زغال سنگ پروده طبس" با شماره 653 ثبت و مسئولیت بهره برداری معدن را به عنوان کارفرمای دولتی بر عهده گرفت و به عنوان پیشگام معدنکاری مکانیزه و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور، عملیات بهره برداری از معدن و استخراج ذخایر زغالی معادن مرکزی و شماره یک منطقه پروده را از سال 1387 آغاز نمود.

در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و بابت رد دیون دولت، 100% سهام این شرکت در سال 1393 از طریق سازمان خصوصی سازی واگذار گردید که 95% سهام به مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و 5% باقیمانده به کارکنان شرکت منتقل شد و البته بدون تغییر در ساختار اجرایی و عملیاتی خود و البته با رشد چشمگیر راندمان، به فعالیت ادامه داد.

جهت پرداخت بدهی، مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد میزان 68.2% از سهام خود در این شرکت را از اواخر سال 1397 به شرکت سرمایه گذاری صدرتأمین واگذار نمود که با این واگذاری، "شرکت سرمایه گذاری صدرتأمین" به عنوان صاحب سهم اصلی شرکت زغال سنگ پروده طبس شناخته می شود و در شرایط فعلی هیچگونه تغییر دیگری در ساختار مدیریتی و مالکیتی شرکت صورت نپذیرفته است.

سایر موارد

  1. افزایش سرمایه
    • افزایش سرمایه مرحله اول در تاریخ 04/05/1399 از مبلغ 60 میلیون ریال به 500 میلیارد ریال
    • افزایش سرمایه مرحله دوم در تاریخ 07/07/1399 از مبلغ 500 میلیارد ریال به 2000 میلیارد ریال

  1. ورود به بازار سرمایه
    • از تاریخ 03/10/1399 به عنوان229مین نماد معاملاتی (65مین شرکت در بازار اول) با نماد کزغال در فهرست نرخ های فرابورس­ایران درج شد
    • سهام "کزغال" در تاریخ 15/11/1399 به عنوان یکصد و هفتاد و هفتمین شرکت بازار فرابورس، داد و ستد شد

  1. برنامه های توسعه
    • برنامه ریزی برای آماده سازی معدن، استخراج و فرآوری زغال سنگ از محدوده جدید در بلوک 6 و جنوب پروده 4 با ذخیره 78،400،000 تن
    • پیگیری خرید ست دوم تجهیزات تمام مکانیزه استخراج لانگوال با هدف حذف دوره های توقف تولید به خاطر اورهال. با اجرای این طرح، استخراج زغال سنگ خام افزایش یافته و به شکل مستمر انجام خواهد شد
    • پروژه اسپیرال با هدف بهبود راندمان فراوری زغال سنگ در کارخانه زغالشویی که موجب افزایش بهره وری تولید محصول خواهد شد
    • پیگیری دو طرح محوری زیر به عنوان پروژه های کمیته فناوری و نوآوری شرکت:
      1. طرح پراپ هیدرولیک با اهداف فنی (افزایش راندمان کار) و زیست محیطی (کاهش چوب مصرفی معادن)
      2. طرح بلندینگ با هدف کیفی سازی خوراک موردنیاز صنایع فروآلیاژی بویژه فروسیلیس، بر اساس مشخصات خوراک موردنیاز مشتری

  1. مسئولیت های اجتماعی
    • شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان تاثیرگذارترین واحد کسب و کار منطقه، تاثیرات محسوسی بر رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی منطقه گذاشته و از محل اعتبارات مصوب مجامع جهت مسئولیت های اجتماعی اقدام می نماید.

از جمله مهمترین اقدامات زغال سنگ پروده طبس در بحث مسئولیت های اجتماعی عبارتند از:

  1. کمک به توسعه فرودگاه و انجام هندلینگ پرواز
  2. اجرای میدان زغال سنگ به وسعت 31000 مترمربع
  3. 5000 مترمربع پیاده رو سازی ضلع جنوبی مجتمع اداری
  4. احداث مجموعه آبی زغال سنگ طبس
  5. ترمیم زمین چمن فوتبال و تکمیل ساختمان پاویون
  6. پیگیری احداث پردیس آموزشی زغال سنگ طبس
  7. در اختیار گذاشتن زمین و تأمین اعتبار برای بیمارستان شهید سیدمصطفی خمینی طبس
  8. در اختیار گذاشتن زمین و تأمین اعتبار برای طرح توسعه اورژانس بیمارستان طبس
  9. تأمین اقلام حفاظتی، بهداشتی و خدمات موردنیاز کادر درمان برای مقابله با شیوع کرونا
  10. کمک های مالی و تجهیزاتی به برنامه ها و نهادهای عام المنفعه
  11. حمایت از فعالیت و برنامه های ورزشی و فرهنگی بویژه حضور تیم شرکت در لیگ برتر هندبال
  1. بومی سازی
    • با توجه به مشکلات ارزی و شرایط تحمیل شده به کشور و به منظور جلوگیری از توقف فعالیتهای معدنی و کارخانه فرآوری زغال سنگ از اواخر سال 1389 با تشکیل کارگروه مهندسی معکوس، فرآیند بومی سازی قطعات مصرفی و یدکی تجهیزات و در برخی موارد کل تجهیز مورد نیاز با مشارکت شرکت های توانمند سازنده داخلی آغاز گردید که تا کنون مهندسی معکوس بیش از 1400 قلم تجهیزاتی در بخش های نگهداری معدن، سیستم تهویه و آبکشی، ماشین آلات حفاری معدن و سیستم ها و تجهیزات فرآوری زغال سنگ انجام شده است.

  1. اهداف کلان شرکت
    • حفظ جایگاه نخست تولید زغالسنگ کشور با مدیریت ریسکهای عملیاتی در تمام فرآیندها جهت تولید پایدار و مستمر
    • حفظ و توسعه بازارهای هدف داخلی و خارجی
    • حفظ و بهبود مستمر کیفیت محصول تولیدی
    • حفظ و ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان و مسائل زیست محیطی
    • حفظ و ارتقاء سطح رضایتمندی ذینفعان داخلی و خارجی
    • بیشینه کردن سود شرکت و ارتقاء ارزش ذاتی سهام
    • ارتقاء سطح فنی و دانش منابع انسان

کاتالوگ فارسی و انگلیسی

آدرس کوتاه شده: